Digital marknadsföring

Något som har blivit oersättligt i marknadsföringssyfte de senaste åren, nästan oavsett bransch, är att behärska de nya metoder inom digital marknadsföring. Behärskar du dessa metoder kan du dra till dig många värdefulla kunder, såväl kunder som är ute efter den produkt eller tjänst som du erbjuder, liksom kunder som inte hade ens tänkt på den produkt eller tjänst som du marknadsför.

Sökoptimering

En del av denna nya gren inom marknadsföring utgörs av sökoptimering. Sökoptimering handlar om att på ett smart sätt länka till andra hemsidor, använda sökord frekvent men medvetet och ha god kunskap om hur sökmotorerna fungerar. En metod som i en del av sökoptimering kan vara att köpa texter som läggs upp på internet och ökar attraktionskraften till en viss sida. 

Sociala medier

En annan del av denna nya typ av marknadsföring handlar om sociala medier. Sociala medier innefattar Facebook, Twitter, Instagram och andra forum och applikationer som har många användare och först och främst används för att på ett privat plan sprida tankar, information och bilder. Dessa sociala medier används förstås också som ett kommunikationssätt och har för många blivit viktigare än att kommunicera via telenätet. Via dessa sociala medier kan du lägga upp annonser som du betalar för, men du kan också använda dessa för att göra event, för att driva kampanjer och det finns tusentals sätt att använda dessa nätverk för att sprida information om din produkt eller tjänst. 

Google Adwords

Ett tredje sätt är att använda sig av är Google Adwords. Detta är en tjänst som går ut på att personer som söker efter din tjänst eller produkt får upp sponsrade länkar för ditt företag. Till exempel om du har ett biltvättsföretag i Trelleborg och personen söker efter "biltvätt Trelleborg" kommer ditt företag upp som en klickbar länk. Om personen sedan klickar på din länk, besöker din webbplats eller ringer dig utifrån denna sökning betalar du, men först då.